Neulosta

Tämän viikon hiihtoloma tiesi ompeluaikaa ja yleisesti siivoilua. Otin esille kankaita, mitkä vievät kaapissa eniten tilaa. Näin saisin uusia vaatteita ja samalla tilaa kaappeihin. 😀 Tällä periaatteella tulin valinneeksi neuloksia. Neulosten valintaa puolsi myös viikko kaupalla keittiön pöydällä pyörinyt Ommellisen Särmä-kaava, minkä testaamista olin siirtänyt ja siirtänyt….

Yleensä uusi kaava vaatii testiversion tekemisen. Tällä kertaa tein sen Kainoneuleen vanhaakin vanhemmasta neuloksesta, sillä kauneudestaan huolimatta se ei enää oikein sytyttänyt, ei tuntunut omalta. Siitä pieleen mennyt pusero ei siis niin haittaisi. Tai niin uskottelin itselleni ja silti jännitin koko ajan, onnistuuko paita vai ei. Ikinähän sitä ei haluaisi mitään materiaalia tuhlata. Varsinkaan näin kaunista ja laadukasta.

Ja onnistuihan se. Ommellisen kaavoista minulle sopii yleensä koko L, ja sillä mentiin myös tällä kertaa. Hihoja kavensin ja helmaa lyhensin 7-8 cm, koska suoraan kaavan mukaiset mittasuhteet eivät toimineet minulla. Lisäksi lisäsin tukikankaan kauluksen vuorikappaleeseen, koska Kainoneuleen neulos oli niin laskeutuvaa; ilman tukea se olisi valahtanut.

Testipaidasta tuli ihan kevyt ja ilmava, vaikka se on neulosta. Epäilen kuitenkin, että se oli tähän malliin hitusen liian laskeutuvaa, sillä kauluksesta olisi pitänyt tulla siisti ilman tukikangastakin. Lisäksi neulos venyi kaavoja astellessa melkoisesti. Vaikka kuinka yritin asetella sen pöydälle varovasti venyttämättä ja vanuttamatta, silti se tuntui jäävän leikkuupöytäni karheaan pintaan kiinni ja ylijännittyen kaavojen leikkuu vaiheessa. Siksi tästä tuli pienempi kuin toisesta Särmästäni.

Mutta onhan se kaunis. Ja sujahtaa hyvin PuuhakasPajan Katinka-neulostakin alle. Sen ompelin puolestaan Mind the Makerin Lehti-neuloksesta. Sitä muistan ostaneeni alennuksesta pari vuotta sitten kuin Sulo Vilén 😉 , joten metrejä riittää vielä Katinkan jälkeen esimerkiksi Ommellisen Luottohousuihin. Ne sopisivat suorina ja leveä lahkeisina täydellisesti Särmä-paitojen kanssa pidettäviksi.

Testipaidan jälkeen ompelin ikään kuin sen oikean version Vanja Sean Beehave-luomuneuloksesta. Ihana ja helppo materiaali! Tähän tein samat muutokset kuin ensimmäiseen, mutta nyt kaulusta ei tarvinnut tukea.

Esimerkiksi takaa niskasta näkee, kuinka hyvin kangas kantaa tässä mallissa itsensä. En tosin ole varma, oliko tämä neulos puolestaan hieman liian jäykkää tähän malliin… Mutta lopputulos palkitsee joka tapauksessa. Edes paitojen vaikeimmat kohdat eli eturaglansaumojen ja kauluksen yhtymäkohta ei aiheuttanut harmia, kun tuijottelin kaavan mukana tulleen ohjelinkin ja rauhassa etenin.

Pitkästä aikaa näiden myötä iski oikein ompeluhimo! Siinä hurmoksessa menin ilmoittautumaan Tauko Magazinen Make and Share -ryhmään. Ja pääsin vielä mukaan! Eli olen saanut tutustua etukäteen huhtikuussa julkaistaviin ompelumalleihin ja valita niistä yhden ommeltavakseni ennen muita. Oli kuulkaa vaikea valita vain yksi, sillä nyt lehdessä oli heti useampi, mikä olisi kiinnostanut. 🤩

Mekkotunika ja Katinka

PuuhakasPajan kaavoista löytyy minulle useampi sopiva ilman sen suurempia muutoksia. Muun muassa olen ommellut useamman Pinja-hupparin. Myös Ulpu-treenishortsit haluaisin tehdä monen monessa värissä. Samaan listaan voin liittää myös tämän viimeisimmän kokeilun, Katinka-neulostakin.

Ompelin Katinkan Mereenin Kasvot-neuloksesta, mikä toimii erittäin hyvin tässä mallissa. Myös neuloksen leikkaaminen ja käsittely oli helppoa lukuun ottamatta paksuimpia kohtia (kuten mm. taskut), mitkä saivat koneeni vähän kiukuttelemaan. Ei mitään suuren suurta, mutta vauhtia piti hidastaa ja tarkistaa, että ompeleesta tuli varmasti pitävä. Testiversion teinkin joustocollegesta (postaan sen myöhemmin), mikä kaikin puolin sujui koneen kun koneen alla.

Koon valitsin rinnanympäryksen mukaan. Hihat ovat ainoastaan käänteen verran liian pitkät, mutta ne on helppo kääntää halutessaan sisälle päin. Leveän käänteen vuoksi ne pysyykin hyvin lyhyeksi käännettyinä.

Tässä on ihanan isot taskut ja muutenkin tykkään takin mittasuhteista. Hihat eivät ole kovinkaan leveät, joten tämä ei mahdu trendikkäiden leveiden hihojen päälle. Mutta Ommellisen Mekkotunikan päälle menee, minkä ompelin mustana juurikin siitä syystä, että se sopii sitten vähän kaiken kanssa yhteen.

Tässäkin on taskut. ♥

Mustan trikoo olen myös ostanut Ommelliselta, mikä pehmeydeltään sopii hyvin tähän malliin. Istuvuutta mekkoon tuo myös selän keskisauma, mikä on muotoiltu ja mitä luonnollisestikin voi tarvittaessa muotoilla lisää, jos selkäosa pussittaa. Omalla kohdalla muutokset suuntaan jos toiseen eivät olleet tarpeen.

Tämä mekko on sellainen mutkaton kesävaate, mitä voi käyttää pitkälle syksyyn neuletakin kanssa (kuten esim. JoJon tai Kurun). Niin, ja onhan kohta juhannuskin, tuo viileimmistä viilein keskikesän juhla. 😂

Tumput ommellen

Minulla on haaveena ommella nahkakinttaat mieheni käyttämättömästä nahkatakista, mutta tuo mieheni mun, Unelmien Uunimies, ei millään suostu tähän projektiin, vaikka muutoin tukee käsityöharrastustani kaikin puolin.

maaritse_tilkuista_ommellut_lapaset

Ehkä parempi niin, sillä taitoni eivät vielä taida vielä riittää, koska hermot olivat mennä jo matalan kynnyksen tumppujen kanssa.

maaritse_ompelublogi_tumput_ommellen

maaritse_tumput_ommellen

Kaava on PuuhakasPajalta (Tumput aikuisille). Käytin näihin merinokerraston ja mustavalkoisen tunikan jämiä, vuoriksi mustaa joustocollegea ja ranteeseen mustaa resoria.

maaritse_tilkuista_ommellut_tumput

Kaava ja ohje ovat selkeät. Kuvitetut ompeluohjeetkin löytyvät, PuuhakasPajan FaceBook-sivuilta täältä.

maaritse_ompelublogi_merinotilkuista_ommellut_aikuisen_lapaset

Mistä ne hermot sitten meni? No, kahden samanlaisen käsineen aikaansaamisessa. Ensimmäinen pari merinonjämistä oli selvästi eri paria kooltaan. Siitä sitten seurasi se peruskiroaminen, ettei tästä mitään tule… 😀 😀 😀

maaritse_lapaset_ommellen

Heh, tulihan siitä, kun keskityin paremmin. Toiset eli raidalliset ovat, jos ei ihan identtiset, niin lähellä kuitenkin. Eikä lopen ollut edes vaikeaa. Eikä tekeminen ottanut aikaakaan.

maaritse_ompelublogi_tilkuista_ommellut_lapaset

Nyt vain käytännössä testaamaan, miten toimivat. Ainakin tuntuma, istuvuus, vaikuttaa hyvältä. Tilkkukasakin taas pieneni! Jes! 

Geodesic

Tästä olen ihan pähkinöinä! Kaava on Geodesic/Blueprints for Sewing, minkä miehustat kootaan kolmioista. Halutessaan voi – kuten minä – ladata kuitenkin takaosan ilmaiseksi samalta sivulta, mistä kaavan voi ostaa. Siten sen voi leikata kokonaisena kolmoista kokoamisen sijaan.

maaritse_tilkuista_tunika_geodesic_pattern

maaritse_geodesic_tunika_ehtan_neuloksesta

Tämän pdf-kaavan olen ostanut muutama vuosi sitten sillä ajatukselle, että tekisin eri sävyisistä mustista joustocollegen paloista tunikan. Mutta se ajatus on jäänyt, koska niille jämille on aina muuta käyttöä löytynyt eikä niitä ole edes etukappaleen verran ehtinyt kertymään.

maaritse_tunikan_kohdistetut_raidat_geodesic

Muistin jälleen kaavan, kun murehdin, mitä tehdä kesällä ompelemalleni mustavalkoraidalliselle neulostakille. Se ei vaan tuntunut sopivalta. Harmitti, kun näin vaivaa raitojen kohdistamisessakin. Lisäksi siihen meni paljon kangasta, vielä laadukasta Ehtan neulosta.

maaritse_geodesic_tilkuista

maaritse_geodesic_tunika

Tällä kaavalla sain sille uuden elämän! Takakappaleen sain leikattua kokonaisena takin takakappaleelta ja etukappaleen kolmiot leikkasin sieltä mistä mahtui. Neulostakki ei ihan kaikkiin kolmioihin riittänyt, mutta onneksi minulle oli jäänyt jemmaan sen verran kangasta, mistä sain puuttuvat kolmiot.

maaritse_raglan_hihainen_tunika_geodesic

Hihat sekä taskujen tehosteet ovat puolestaan mustia joustocollegen jämiä, mitkä sain riittämään, kun en leikannut hihoja taitteelta, vaan tein niihin keskelle sauman.

maaritse_tunika_taskuilla_geodesic

Minusta tämä kolmio-idea on ihan huikea, kun sen avulla saa tuhottua jämäpalasia kerralla heti kunnolla. Lisäksi mielikuvitus on vain rajana, miten eri värejä sommittelee, mutta tämä voisi toimia myös ihan yksivärisenä. Instagramista ja/tai Pinterestistä löytyy paljon inspiroivia kuvia (#geodesicsweater) niin tästä tunikapituisesta kuin lyhyemmästä mallista, johon ei tule alinta kolmioriviä eli cropatusta taskuttomasta versiosta.

maaritse_ompelublogi_tilkuista_naisten_tunika_geodesic

Tästä tuli vielä ihan hauskan näköinen kaiken käytännöllisyyden lisäksi. Tein vielä takin lopuista ja mustista joustocollegepalojen roikaleista tumput. Nekin onnistuivat hyvin, vaikka sellainen pienen pieni piiperrys ei ole my cup of tea. Siitä teehetkestä postailen erikseen vielä myöhemmin… 😀