Muitaihania-kaulahuivi

Tämän hetken lempivärini näyttävät yhdessä tältä!

muitaihania_kaulahuivi

Huivihan on siis Muitaihania-kaulahuivi. Kudoin sen näin kesähelteiden kynnyksellä lähinnä siksi, koska mä voin. 😀

Kiireiltäni en toukokuussa ehtinyt ompelemaan, mutta en osannut olla ilman minkäänlaista käsityötä. Siksi piti keksiä jotain riittävän yksinkertaista, kiireessä onnistuvaa, mutta koukuttavaa.

muitaihania_kaulahuivi_pää

Huivi osottautuikin hyväksi ”välityöksi”, sillä kirjoneuleesta huolimatta se eteni nopeasti, ja lopputulos on näyttävä, vaikka osa langanjuoksuista kiristääkin.

muitaihania_kaulahuivi_kireät_langanjuoksut

Kaikki kuviotkaan eivät ole ohjeen mukaisia, koska kiireen keskellä osan niistä aloitin väärin. Virheet huomatessani en viitsinyt niitä kuitenkaan purkaa, vaan tein omanlaisiani.

Hapsujen tilalle tein tupsun eli niitä on yhden pään sijaan molemmissa päissä.

muitaihania_kaulahuivi_tupsut

Lanka on Novitan Seitsemän Veljestä. Osa oli jämiä, mutta osan langoista jouduin ostamaan. Niitä siis vielä jäi Muitaihania-sukkia varten… Aikeissani ei siis ole laittaa puikkoja eikä edes villalankoja kesäteloille, vaan kudon yleensä aina kesät talvet.

Vaikuttaako vuodenajat sinulla käsitöiden tekemiseen? 


Osallistun Vuosi väriterapiaa-haasteeseen, jossa tehdään kuukausittain yksi tai useampi työ ennalta sovitun värin mukaisesti. Aikaisemmat haastepostaukseni löydät täältä, klik. Kesäkuun värini ovat pinkki ja vaaleanpunainen. 

Muutama itse tehty lahja

Meidän kahden aikuisen perheessämme ei lahjoja liiemmin jaeta, mutta jotain pientä kuitenkin. Tänä vuonna itse tehtyjä lahjoja Uunimiehelle olivat villasukat sekä kyntöset.

Villasukat kudoin siksi, että niitä ei ole koskaan liikaa, ja me molemmat viihdytään niissä kesät talvet.

joulusukka

vellunsukka

Ensimmäiset kyntöset olen kutonut miehelle jo vuosia sitten, mutta ne olivat jääneet käyttämättä tähän syksyyn saakka: hitaasti, mutta varmasti, mies ymmärsi vihdoin niiden käytännöllisyyden. Mielestäni ne olivat väreiltään kuitenkin jo vanhanaikaiset, että tein turhamaisuuttani uudet. Ja eihän kahdet parit vielä paljon ole: nyt voi vaikka hukata toiset (ja mielellään juuri ne vanhemmat, ruman väriset, mutta niinhän siinä ei tule käymään, eihän 🙂 ).

vellunkyntoset

vellunkyntonen

Koska aatto on ohi, nyt voi rauhassa fiilistellä joulua kotosalla. Esimerkiksi tänään ainakin aloitan tulevan vuoden joulukortit (miksi niin, klikkaa tänne), vaikka harmittavasti tämänkään vuoden kortit – ainakaan kaikki – eivät ilmeisesti ole vielä perille päässeet. Jospa tuleva vuosi olisi senkin suhteen parempi… Tosiaan, mitähän uusia kujeita kohta vaihtuva vuosi tuokaan mukanaan… Ihan jo alkaa jännittämään!

bloggaajankalenteri

Lempipiponi Rikke

Pipotehtaani liukuhihnalta valmistui kolme Rikke -pipoa, mikä on lempipiponi kaikessa mutkattomuudessaan: se on helppo tehdä, sitä voi soveltaa eri paksuisille langoille ja se istuu päähän hyvin olivat hiukset sitten auki tai kiinni. Myös aina-oikein-neule on minusta mukavan näköistä. Eli huippu malli, vaikka tasona näyttääkin ihan pannumyssyltä.

Rikkeni eivät kuitenkaan ole ihan täysin ”oikeita”. Niin ainakin oletan, koska kudoin ne muistini mukaan. Ensimmäisen Rikkeni olen siis kutonut kolme vuotta sitten ja ohje on – luonnollisestikin – kadonnut tänä aikana. Ohje oli yhä ilmainen, mutta nykyisin sen lataaminen vaati jonkinlaisen rekisteröitymisen johonkin, joten annoin olla, koska kyllästyttää, että joka paikkaan pitää nykyisin kirjautua. Ja muistini mukaan alkuperäistäkin ohjetta jouduin hieman sorvaamaan oman päänympärykseni mukaan, joten päätökselläni hyppäsin vain ohjeen lukemisen yli. Kuka niitä nyt lukee anyway 😉 ?

Ja miksi kolme? No,  kaapista löytämäni vihreä alpakka sointui vanhaan tuubihuiviin…

rikkevih

… ja Väinämöinen-lanka uuteen takkiin….

rikkepun

… ja ainahan musta peruspipo pitää olla!

rikkex3

Seuraavaksi yritän ottaa haltuun pipojen ”kuningaslajin” eli kutoa pipon miehelleni. Siinä lajissa en ole aikaisemmin onnistunutkaan, koska miesten päät tuntuvat olevan jotenkin kummallisia (tämä havainto perustuu siis lähipiirini miehiin 🙂 ) eivätkä samat mallit naisten kanssa vaan toimi. Omalle Uunimiehelleni pitäisi olla melko matala ja leveäkin. Olisiko jollakin vinkata hyvää ohjetta tämän haasteen selättämiseen?